پاکسازی مطمئن و کامل حافظه های HDD و SSD

یکی از مهمترین کارهایی که در زمان فروش لپ تاپ و یا کامپیوتر خود باید انجام دهید پاکسازی کامل و دقیق حافظه های استفاده شده اعم از SSD و HDD در این دستگاه ها می باشد تا در آینده با مشکلاتی از جمله سوء استفاده از اطلاعات شخصی شما مواجه نشوید. در این مقاله روشهایی برای پاکسازی این نوع حافطه ها آموزش داده شده است. با ما همراه باشید.

حافظه‌های SSD

در مورد حافظه‌های SSD شرایط کمی پیچیده می‌شود؛ چراکه ساختار متفاوت حافظه‌های SSD، روند پاکسازی این حافظه‌ها را بسیار متفاوت از هارد درایو‌های سنتی کرده‌اند.

استفاده از نرم‌افزارهای ارائه شده توسط تولیدکننده‌ی حافظه

برای پاکسازی حافظه‌های SSD یکی از راه‌های مطمئن، استفاده از نرم‌افزارهایی است که تولید کننده‌ی حافظه‌ی SSD به همین منظور توسعه داده است. برای دریافت این نرم‌افزار‌ها کافی است تا سری به وب‌سایت سازنده‌ی حافظه‌ی SSD خود بزنید و نرم‌افزار مرتبط را دانلود کنید.

رمزگذاری کل حافظه

یکی از راه‌های جلوگیری از دستیابی به اطلاعات در حافظه‌های SSD استفاده از رمز عبوری پیچیده است که بدون داشتن آن، دیگران نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. از جمله‌ی نرم‌افزارهای موجود می‌توان به VeraCrypt در ویندوز و ابزار داخلی موجود در مک با نام FileVault اشاره کرد.

پس از رمزگذاری کل درایو، می‌توان آن را فرمت کرد که در این حالت، حافظه‌ی SSD آماده‌ی واگذاری یا فروش است.

PARTED Magic

روش دیگر برای پاکسازی حافظه‌های SSD، استفاده از نرم‌افزار PARTED Magic است. این نرم‌افزار رایگان نیست، اما بسیار کاربردی و بهترین راهکارهای برای پاکسازی اطلاعات روی حافظه‌های SSD است.

روش دستی

در صورتی که حافظه‌ی SSD خود را به دلایل فنی و ایرادات موجود نمی‌توانید مورد استفاده قرار دهید و می‌خواهید از دست آن خلاص شوید، پس روشی جز معدوم کردن آن در اختیار ندارید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، قرار گرفتن اطلاعات روی یک تراشه‌ است. در هارد درایو‌های معمول، اطلاعات روی دیسک ذخیره می‌شود در حالی که در حافظه‌های SSD تنها یک تراشه میزبان تمامی اطلاعات است؛ از این‌رو متلاشی کردن این تراشه به معنای نابودی و عدم دسترسی به تمام اطلاعات ذخیره شده است.

هارد درایو‌های HDD

برای پاکسازی یک هارد درایو سه روش مختلف را می‌توان در پیش گرفت.

نرم‌افزار

استفاده از نرم‌افزار از جمله‌ی روش‌های ارزان قیمت و در عین حال زمان بر برای پاکسازی هارد درایوها از وجود اطلاعات است. البته باید در نظر داشت که استفاده از چنین روش‌هایی در مورد هاردهای معیوب چندان کاربردی نیست.

از جمله‌ی نرم‌افزارهایی که می‌توان برای اینکار استفاده کرد، باید به Boot and Nuke اشاره کرد. این نرم‌افزار کاملا رایگان است و امر پاکسازی هارد درایوها را به خوبی انجام می‌دهد.

پاکسازی نرم افزاری HDD

برای استفاده از این نرم‌افزار باید یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی پاکسازی ایجاد کنید. سپس تنها کاری که باید انجام دهید، متصل کردن درایو‌های موردنظر به پی‌سی یا لپ‌تاپ خود و در نتیجه اجرای نرم‌افزار مذکور و انتخاب درایوهایی است که می‌خواهید اطلاعات آن به طور کلی از بین برود. فقط باید مراقب باشید تا درایوی را که اطلاعات حساس خود را در آن قرار داده‌اید، پاک نکنید؛ چراکه در این صورت دیگر فایل‌های مورد نظر قابل بازیابی نیستند. پس از آنکه سی‌دی یا دی‌وی‌دی تهیه شده را در درایو موردنظر قرار دادید، کامپیوتر با استفاده از این دیسک بوت شده و در قدم‌های بعدی قادر خواهید بود تا درایو‌های مورد نظر خود را پاکسازی کنید.

سخت‌افزاری

در صورتی که دوست نداشته باشید تا از روش نرم‌افزاری به منظور پاکسازی اطلاعات خود استفاده کنید، بکارگیری سخت‌افزار راهکار دیگری است که سرعت عمل را بسیار افزایش می‌دهد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که بکارگیری چنین روشی هزینه‌ی بالایی را نیز برای کاربر به ارمغان می‌آورد؛ هرچند نیاز به استفاده از یک کامپیوتر وجود ندارد و می‌توان به تنهایی حافظه‌های مورد نظر را به بهترین شکل ممکن پاکسازی کرد.

از جمله‌ی ابزار‌هایی که می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدام به پاکسازی HDD کرد، Drive eRazer Ultra است که توسط کمپانی Wiebetech تولید شده است. این ابزار سریع و قابل اعتماد بوده و روشی مستقل را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

پاکسازی سخت افزاری HDD

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از این روش بسیار گران‌تر از روش نرم‌افزاری است؛ بطوریکه ارزان‌ترین نمونه‌ی eRazer قریب به ۲۰۰ دلار قیمت دارد. اما در صورتی که تعداد بالایی هارد درایو را در اختیار دارید و زمان نیز عنصر گران بهایی برای شما است، پس گزینه‌ی منطقی‌تر استفاده از روش سخت‌افزاری است.

روش دستی

در صورتی که هارددرایوهایی را در اختیار دارید که به علت ایرادات فنی، نمی‌توان از روش سخت‌افزار و نرم‌افزاری به پاکسازی اطلاعات آن‌ها پرداخت، پس چه راهی را می‌توان برای پاکسازی اطلاعات در پیش گرفت؟ شاید در ابتدا تصور کنید که با توجه به معایب فنی درایو مورد نظر، دیگر نمی‌توان به اطلاعات موجود دسترسی پیدا کرد؛ اما در صورتی که هارد درایو دست اشخاصی با توانایی بالاتر بیافتد، در این‌صورت خطر انتشار اطلاعات وجود دارد. پس در این شرایط چکار باید کرد؟

پاکسازی هارد درایو به روش دستی

در روش دستی، تنها راه ممکن، نابود کردن کامل هارد درایو موردنظر است. برای اینکار به یک میخ بزرگ و چکش نیاز دارید تا با استفاده از این دو ابزار، هارد درایو خود را متلاشی کرده و غیرقابل استفاده نمایید!

درباره‌ مجتبی